Založ si blog

Zazen prakticky

Nasledovný text je preklad originálu, v ktorom sa píše, ako si človek môže jednoducho očistiť myseľ od záplavy myšlienok. Pôjde o cvičenie zazen v pohodlnej polohe. V tejto polohe kľačmo nepotrebujete vankúš, pričom zadok spočíva na bosých nohách smerujúcich nahor, tvoriacich anatomický vankúš. Komu táto poloha nevyhovuje, existujú aj iné zenové meditačné polohy, ktoré nájdete na webe.

 

zazen

 

Rovný, nezhrbený chrbát umožňuje voľný pohyb bránice. Tým sa počas cvičenia zazen umožní prehĺbenie dýchania. Brucho vám bude stúpať a klesať podobne ako u kojenca. Pri cvičení zazen je dôležité všetko okolo pása uvoľniť a mať na sebe oblečenie, ktoré vás neobmedzuje. Látka sa napríklad nemá nazberkať za kolenami, aby nič nebránilo krvnému obehu. Umožnite voľný pohyb bránice, aby mohlo byť dýchanie hlboké, uvoľnené a prirodzené. Dýchanie neovládajte ani s ním nemanipulujte. Dych nemusíte nijako vyvolávať. Pôjde to samo, ak zaujmete polohu, v ktorej sa budete cítiť primerane pohodlne a vaše telo bude vo vhodnej pozícii.

Počas cvičenia zazen dýchate nosom a ústa máte zavreté. (Ak máte nádchu, alebo nos zablokovaný z iného dôvodu, môžete dýchať aj ústami.) Jazyk jemne pritlačte oproti podnebiu raz prehltnite, aby sa vytvorila plomba a obmedzila potreba sliniť a prehĺtať. Pohľad je znížený a smeruje na zem približne jeden meter pred vami. Oči sú z väčšej časti zakryté viečkami, čím sa eliminuje potreba opakovane žmurkať. Brada je mierne zastrčená. Hoci zazen pôsobí veľmi disciplinovane, svaly majú byť uvoľnené.V tele nemá byť žiadne napätie. Na vyrovnané držanie tela netreba silu. Nos je centrovaný v jednej línii s pupkom, vrchná časť tela sa nenakláňa dopredu ani dozadu.

Ruky sú založené v kozmickej mudre. Dominantná ruka je dlaňou nahor a drží druhú ruku, ktorá je tiež dlaňou nahor takže sa obe ruky prekrývajú. Ak ste pravák, pravá drží ľavú, inak je tomu naopak. Palce sa zľahka dotýkajú, takže ruky tvoria ovál a spočívajú na stehnách. Kozmická mudra obracia vašu pozornosť dovnútra. Pri zazene sa sústreďujeme na dýchanie. Dýchanie je vitálna sila; je ústrednou činnosťou našeho tela. Myseľ a telo sú jedna realita: keď máte rozrušenú myseľ aj vaše dýchanie je rozrušené; ak ste nervózny, dýchate plytko a rýchlo; keď je vaša myseľ v pokoji, dýchate zhlboka, ľahko a bez námahy. Dôležité jesústrediť pozornosť na hara. Hara je miesto vo vašom tele, naachádza sa päť centimetrov pod pupkom. Je to fyzické a duchovné centrum tela. Pri zazene si začnete vytvárať vzťah s hara. Budete pretvičovať nasmerovanie vaše pozornosti na toto miesto. Počas rozvoja zazenu si budete viac uvedomovať hara ako centrum vašej pozornosti.

Začnite sa pomaly kývať dopredu a dozadu v čoraz menších oblúkoch, až kým sa neustáli centrum vašej tiaže. Myseľ je hara, ruky sú založené v kozmicej mudre, ústa sú zatvorené, jazyk pritlačený na horné podnebie. Dýchate nosom a úplne prežívate dýchanie. Sústreďte pozornosť na hara a dýchanie.

Myseľ začeme stabilizovať tým, že budeme počítať dychy. Prescvičujeme počítanie každého nádychu a výdychu, od jedna do desať. Nádych a na konci jedna. Výdych a na konci dva. Pri čísle desať začnite znova od jedna. Vaša myseľ začne blúdiť. Ak si uvedomíte, že naháňate myšlienky, pozrite sa na tú myšlienku, uznajte ju a potom ju vedome a zámerne nechajte odísť a začnite opäť počítať od jednej.

Počítanie je spätná väzba, ktorá vám pomôže spoznať, že vaša myseľ zablúdila. Vždy keď sa vrátite k dýchaniu, zmocňujete sa schopnosťou dostať svoju myseľ tam, kde ju chcete mať, kedy ju tam chcete mať a na tak dlho, na ako dlho chcete. Táto jednoduchá skutočnosť je nesmierne dôležitá. Nazývame to schopnosť koncentrácie joriki, alebo duchovná sila.

Keď budete chvíľu precvičovať počítanie dychov, zostrí sa vaše vedomie. Uvidíte veci, ktoré tam vždy boli, len unikali vašej pozornosti. Kvôli tomu, že ste sa zaoberali vnútorným dialógom, boli ste príliš naplnený na to, aby ste dokázali vidieť, čo sa deje okolo vás. Proces zazen toto začína otvárať.

Ak si dokážete udržať počítanie a opakovane sa dostať k desiatke bez námahy a bez toho, aby zasahovali myšlienky, je čas začať počítať každý cyklus dychov. Nádych a výdych sa teraz počíta ako jeden. Ďalší nádych a výdych ako dva. Týmto dostávate menšiu spätnú väzbu avšak časom budete potrebovať menšiu spätnú väzbu.

Časom budete len sledovať dych a úplne prestanete počítať. Iba budete prebývať s dychom. Budete dychom. Nech dych dýcha seba. To je začiatok oddelenia tela a mysle. Chce to nejaký čas a nesmiete to naháňať; nemali by ste príliš rýchlo prejsť od počítania každého dychu k počítaniu každého druhého dychu a potom k sledovaniu dychu. Ak budete postupovať predčasne, nevytvoríte si silné joriki. A je to práve sila koncentrácie, ktorá nakoniec vedie k samadhi, jednobodovej mysli.

V procese práce s dychom budú objavujúce sa myšlienky väčšinou len šum, náhodné myšlienky. Avšak občas, ak máte krízu, alebo ste zainteresovaný na niečom dôležitom vo vašom živote, zistíte, že myšlienka, keď je necháte odísť, sa vráti. Opäť ju prepustíte, opäť sa vráti. Občas sa to musí diať. Nepovažujte to za zlyhanie, považujte to za ďalší druh cvičenia. Teraz je čas na to, aby sa myšlienka udiala, nechajte sa ňou upútať a dovoľte jej aby celá prebehla. Avšak pozorujte ju, uvedomte si ju. Nechajte ju, aby urobila to, čo musí urobiť, nechajte ju vyčerpať sa. Potom ju prepustite a nechajte ju odísť. Opäť sa vráťte k dychu. Začnite od jednej a pokračujte v procese.

Nepoužívajte zazen na potláčanie myšlienok alebo problémov, ktoré sa musia objaviť. Roztrúsená mentálna činnosť nás od seba oddeľuje, od nášho prostredia a od nás samých.

V procese sedenia sa povrchová aktivita našej mysle začína spomaľovať. Myseľ je ako povrch rybníka – keď fúka vietor, povrch je narušený a vidíme vlnky. Nič nemožno kvôli vlnkám vidieť jasne; odrazený obraz slnca alebo mesiaca je roztrieštený do mnohých fragmentov.

Z tohto ticha povstáva celý náš život. Ak sa s ním v určitom okamihu nášho života nespojíme, nikdy sa nám nedostane príležitosti dospieť do bodu pokoja. V hlbokom zazene, hlbokom samadhi, človek dýcha s frekvenciou len troch, či štyroch dychov za minútu. Bežne v pokoji človek dýcha s frekvenciou asi pänásť dychov za minútu – aj keď relaxujeme, nerelaxujeme celkom. Čím je pokojnejšia vaša myseľ, tým je pokojnejšie vaše telo. Dýchanie, tep srdca, obeh a metabolizmus sa v hlbokom zazene spomaľujú. Celé telo sa dostáva do bodu kľudu, aký nedosiahne ani v hlbokom spánku. Toto je veľmi dôležitý a veľmi prirodzený aspekt existencie človeka. Nie je to niečo mimoriadne nezvyčajné. Všetky tvory na Zemi sa to naučili a praktizujú to. Je to veľmi dôležitá súčasť žitia a toho ako ostať nažive: schopnosť byť úplne prebudený.

Taktiež je dôležité byť trpezlivý a vytrvalý a nie neustále myslieť na cieľ, ako nám cvičenie sedenia môže pomôcť. Proste sa do toho vložíme a upustíme od svojich myšlienok, názorov, postavenia – všetkého, na čom naša myseľ lipne. Ľudská myseľ je v zásade slobodná, na ničom nelipne. V zazene sa učíme túto myseľ odkryť, aby sme videli, kto skutočne sme.

Preklad Norbert von Amehr

www.prekladatelia.info

Smrť je len nákazlivá choroba

29.09.2017

Vo vlastnom prípade som si potvrdil to, čo veda už dávno predpokladá: smrť je len nákazlivá choroba. Prišiel som na to tak, že po dvoch pohreboch piateľov z detstva, ktoré boli tesne za sebou viac »

Ministerstvo zdravotníctva

V zdravotníctve bude viac peňazí, pacienti veľké zmeny očakávať nemôžu

20.10.2017 07:00

Viac peňazí síce dostanú ambulancie, tie ich však potrebujú na platy či vybavenie. Nemocnice zase investujú do projektov nových urgentných príjmov.

svätojánska noc, oheň, ruka

Vo Varšave sa pokúsil upáliť muž. Asi na protest proti vláde

19.10.2017 22:15

Starší muž sa pred Palácom kultúry a vedy polial bližšie neurčenou tekutinou a potom sa zapálil.

ministerstvo hospodarstva slovenskej republiky

Štát zaplatil ďalšie milióny právnikom

19.10.2017 19:25

Vo februári zaplatila štátna firma milióny eur za právne služby advokátskej spoločnosti Dvorecký & Partneri. Minister hospodárstva Peter Žiga už dal zmluvu preveriť.

G20-GERMANY/

Putin: Uzavretie hraníc Ruska s Ukrajinou môže viesť k masakru

19.10.2017 19:22

Kyjev trvá na tom, aby bola na ochranu rusko-ukrajinských hraníc kontrolovaných separatistami vyslaná mierová misia OSN.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 77
Celková čítanosť: 109896x
Priemerná čítanosť článkov: 1427x

Autor blogu

Kategórie