Peripetie internetovej reklamy

19. novembra 2014, vonamehr, Nezaradené

V dnešnom blogu by som chcel pohovoriť na túto tému, nakoľko sa domnievam, že informovaný spotrebiteľ je silný nástroj na dosahovanie väčšej spravodlivosti v spoločnosti. Iste každý z vás už vyhľadával na internete nejaké služby alebo tovar. Po zadaní dotazu do okienka Google (mnohí nevedia, že existujú aj alternatívne vyhľadávače, jeden taký má smiešny názov duckduckgo.com a odporúčam ho občas vyskúšať, či už predávate, alebo kupujete) dostanete obrázok podobný tomu, ktorý uvádzam nižšie:

 

addwords

Na obrázku som vyznačil tri elipsovité domény, odkiaľ si môžete vybrať z „ponuky“ spoločnosti Google.  Je známe, že z prvej oblasti obkolesenej červenou elipsou, si vyberá väčšina hľadajúcich. Toto je však veľká chyba. Táto reklama totiž najviac stojí a zákonite sa to premietne do ceny, prípadne kvality tovaru a služieb. Ak budeme predpokladať úspory z veľkovýroby, tak tieto  tiež niečo stoja a ak máte  morálne povedomie, asi nebudete chcieť podporovať vykorisťovanie v žiadnej forme. S kvalitou tovaru vo veľkých supermarketoch tiež nemáme vždy dobré skúsenosti. Skúste sa teda najskôr pozrieť na územie obkolesené orandžovou farbou. Tam je platená reklama lacnejšia a je predpoklad, že si ju môžu dovoliť aj menšie podnikateľské subjekty. Ešte raz pripomeniem, že veľkým subjektom sa človek nestane len tak jednoducho a hoci netvrdím, že za každým veľkým úspechom je nepoctivá hra, treba vziať na vedomie aj skutočnosť, že dobrý pondikateľ musí mať schopnosť „kopnúť konkurenciu do gulí“, ako to výstižne vyjadril jeden môj priateľ ekonóm. Takže v oradžovej oblasti nielenže s veľkou  pravdepodobnosťou nakúpite lacnejšie a možno aj kvalitnejšie, no navyše vás bude hriať pocit, že robíte spoločnosť lepšou.
Posledná oblasť je ohraničená zelenou elipsou a je asi najvhodnejšia, pretože stránky, na ktoré sa tu odkazuje si svoju pozíciu väčšinou získali na základe dobrej povesti (návštevnosti), presne v súlade s bezplatným charakterom protokolu HTTP, ktorý dal Tim Berners Lee zadarmo do verejnej domény. Bez neho by ste možno tento blog teraz ani nečítali. Vyberajte teda hlavne v zelenej elipse.
Má to však jeden háčik! Ak je tá istá stránka aj v červenej aj v zelenej oblasti, majte sa na pozore. Platená reklama má totiž za následok také množstvo návštev na stránke, že sa stránka môže javiť ako mimoriadne atraktívna, hoci je to len podplatený klam. Podobne sme tohto svedkami vo svete značiek, kde často platíme najviac za značku a menej za samotný výrobok, alebo službu.
Želám vám, aby ste na webe našli optimálne riešenie uspokojovania svojich potrieb a okrem toho mali po nákupe aj dobrý pocit, že ste nepodporili tých, ktorí to ozaj nepotrebujú, či si to dokonca nezaslúžia.
Verím, že po prečítaní tohto blogu už nebudete patriť do skupiny, ktorá kliká len hore do červeného. Pošlite túto informáciu prosím ďalej aj svojim priateľom.

Norbert von Amehr
www.prekladatelia.info